Zoeken

Auteur van dit artikel
Inhoud

Fietsen in centraal Portugal

Fietsen. Ik doe het graag en vaak en ook op reis stap ik regelmatig op de fiets. Ik vind het een heerlijke manier om in alle vrijheid en in mijn eigen tempo een land en haar bewoners te leren kennen. In deze blog neem ik je mee naar Portugal waar Jan en ik een weekje gaan fietsen in de uitlopers van de Serra da Estrela en ik laat je meer zien van het middeleeuwse vestingstadje Obidos.

Quinta No Pinhal

Onze reis begint in de levendige havenstad Porto. Hiervandaan rijden we met onze huurauto naar het dorp Vila Nova de Poiares in het hart van Portugal. De rit duurt ongeveer 2 uur en onderweg genieten we van het fraaie uitzicht op glooiende groene heuvels en charmante dorpjes. Aan het einde van de middag arriveren we bij onze overnachtingsplek Quinta No Pinhal. Een kleinschalig vakantiehuis dat gerund wordt door het Nederlandse echtpaar Henny en Nicole. We zijn de enige gasten en Henny geeft ons een uitgebreide rondleiding. De quinta heeft een grote tuin met zwembad waarvandaan we uitzicht hebben op een weide met paarden, schapen en varkens. Het is werkelijk een oase van rust.

Fietsen dag 1

Rondrit Vila Nova de Poiares – Barragem das Fronhas – Vila Nova de Poiares

De volgende ochtend nemen we met Henny de route door, we stellen onze huurfietsen af en hierna zijn we klaar voor vertrek. Het is bewolkt vandaag en een graad of 25, perfect fietsweer. Deze eerste fietsdag staat er een rondrit van 50 kilometer op het programma. We hebben elektrische trekkingfietsen gehuurd en dat blijkt een goede keuze te zijn want de omgeving is erg heuvelachtig. We fietsen door eucalyptusbossen, langs olijfboomgaarden, kurkeiken, citrusbomen en kleine dorpjes. Veel huizen zijn gedecoreerd met blauwe Azulejos, traditionele Portugese siertegels.

Onderweg zijn er maar liefst 5 beklimmingen waarvan 2 beklimmingen een stijgingspercentage van 10% hebben. Best pittig, zelfs op een elektrische fiets, maar we genieten volop. Rond 15.30 uur zijn we weer terug bij Quinta No Pinhal waar we de rest van de middag luieren bij het zwembad. ‘S avonds gaan we een hapje eten in Vila Nova de Poiares. Het is ontroerend om te zien hoe de eigenaresse van het kleine familierestaurant haar best doet om een vegetarische maaltijd voor mij te bereiden want dat is ze duidelijk niet gewend. Een mooie afsluiting van deze eerste vakantiedag.

Gefietste afstand: 48 kilometer, 820 meter stijgen – 791 meter dalen
Overnachting bij Quinta No Pinhal in Vila Nova de Poiares

Fietsen dag 2

Van Vila Nova de Poiares naar Ceira dos Vales

Na een heerlijk ontbijt gaan we al vroeg op pad. Vandaag volgen we de rivier Rio Ceira die als een slang door het groene landschap kronkelt. De zon schijnt volop aan een strakblauwe hemel en al snel loopt de temperatuur op naar 33 graden Celsius. Pfff, het is wel erg verleidelijk om een duik te nemen in de Rio Ceira. We picknicken aan de oever van de rivier en fietsen hierna verder naar Lousa. Lousa is een leuk stadje met een middeleeuws kasteel, mooie oude huizen, gezellige restaurants, cafeetjes en bakkerijen. Uiteraard kopen we een pastel de nata, een verslavend lekker custard taartje en hét nationale symbool van Portugal.

We vervolgen onze route. Onderweg staan er een aantal pittige klimmetjes op het programma maar onze inspanningen worden beloond met fraaie uitzichten en heerlijke afdalingen. We zoeven naar beneden met een snelheid van 60 kilometer per uur en ik voel de adrenaline door mijn lijf stromen. Joehieeee, wat is dit gaaf!

Onze eindbestemming is Quinta de Alem Do Ribeiro in het dorpje Ceira dos Vales. Ook deze quinta is weer zo’n pareltje, heerlijk rustig gelegen met zwembad. Een welkome beloning na deze warme fietsdag. Hier ontmoeten we Veerle en Herman, een Belgisch echtpaar dat ook een fietsvakantie aan het maken is. We wisselen onze ervaringen uit en besluiten samen een hapje te gaan eten in Lousa. Het klikt tussen ons en het wordt een gezellige avond met te veel eten en te veel wijn en pas ver na middernacht zoeken we ons bed op. Ach, dat moet kunnen, we hebben tenslotte vakantie.

Gefietste afstand: 47 kilometer, 803 meter stijgen – 876 meter dalen
Overnachting bij Quinta de Alem Do Ribeiro, Ceira dos Vales

Fietsen dag 3

Rondrit Ceira dos Vales – schistdorpen – Ceira dos Vales

De volgende ochtend heb ik moeite om mijn bed uit te komen en ik heb barstende hoofdpijn. Tsja, dat krijg je er nu van… Ik neem een extra kop koffie en bestudeer ondertussen de route mogelijkheden voor vandaag. We hebben de keuze uit maar liefst 3 routes en we besluiten om de schistdorpen route te doen. Het is een mooie tocht door een bergachtig landschap en na een uurtje fietsen bereiken we het eerste dorp. De traditionele huizen zijn gebouwd van schist, een type leisteen dat veel voorkomt in deze regio. We wandelen door de smalle geplaveide straatjes en bewonderen de huizen. De woningen hebben grijsbruine muren, platte leien daken, kleine ramen en houten balkons en deuren. Het lijkt wel alsof de tijd hier heeft stilgestaan. In de omgeving van Serra da Lousã liggen maar liefst 27 schistdorpen maar na 3 dorpjes houden we het voor gezien en fietsen we via een mooie route door het bos weer terug naar Quinta de Alem Do Ribeiro.

Gefietste afstand: 46 kilometer, 1409 meter stijgen – 1412  meter dalen
Overnachting bij Quinta de Alem Do Ribeiro, Ceira dos Vales

Fietsen dag 4

Van Ceira dos Vales naar São Lourenço de Bairro

Vandaag heb ik het zwaar. Mijn benen voelen als lood en ik kom amper vooruit. Ook vind ik het met ruim 30 graden Celsius veel te warm om te fietsen. Ik geniet er minder van dan voorgaande dagen alhoewel de route wel erg mooi is. We fietsen langs dorpjes, pijnboombossen en sinaasappelboomgaarden en bezoeken het fraaie paleis van Bussaco (Bucaco) dat in een groot park ligt. De rit eindigt in de wijnstreek Bairrada. Ik ben blij als we bij onze Quinta São Lourenço aankomen en de rest van de namiddag lig ik te dommelen bij het zwembad.

Gefietste afstand: 65 kilometer, 1120 meter stijgen – 1190  meter dalen.
Overnachting bij Quinta Sao Lourenco, São Lourenço de Bairro

Fietsen dag 5

Rondrit São Lourenço de Bairro -Praia de Mira -São Lourenço de Bairro

Een goede nachtrust doet wonderen want vanochtend voel ik me als herboren. Vandaag fietsen we via dennenbossen naar de badplaats Praia de Mira. De gehele route is zo goed als vlak en dat is voor de afwisseling ook wel eens fijn. Ook is het leuk om de zee weer te zien. We maken een lange strandwandeling, picknicken in het bos en fietsen hierna via dezelfde weg weer terug naar São Lourenço de Bairro. Onderweg komen we onze Belgische fietsvrienden weer tegen en het laatste stuk fietsen we samen op. Het is jammer dat we morgen vertrekken want de omgeving is erg leuk. Ik had graag nog een wijnroute willen fietsen en een wijnproeverij willen doen bij één van de vermaarde wijnhuizen. Een goede reden om nog een keer terug te komen.

Gefietste afstand: 70 kilometer, 248  meter stijgen – 248  meter dalen.
Overnachting bij Quinta Sao Lourenco, São Lourenço de Bairro

Fietsen dag 6

Van São Lourenço de Bairro via Coimbra naar Vila Nova de Poiares

Op onze laatste fietsdag rijden we via groene heuvels, rijstvelden en een aantal spookdorpjes naar de universiteitsstad Coimbra. We stallen onze fietsen en slenteren door de gezellige winkelstraatjes. Wat een leuke stad is dit zeg. We bezoeken een kathedraal, een museum, een klooster en de beroemde universiteit. De Universidade de Coimbra werd opgericht in 1290 en is één van de oudste universiteiten ter wereld. Het gehele complex staat op de Werelderfgoedlijst van Unesco. Het is een prachtig gebouw maar de grootste bezienswaardigheid zijn de studenten van de universiteit. Ze dragen lange zwarte capes en ik moet direct aan Harry Potter denken.

We vermaken ons prima in Coimbra en hebben eigenlijk nog geen zin om de stad te verlaten maar het is al laat en we moeten nog verder fietsen naar Vila Nova de Poiares. In het donker bereiken we Quinta No Pinhal waar Henny ons enthousiast begroet. Het voelt als thuiskomen.

Gefietste afstand: 72 kilometer, 1153 meter stijgen – 987  meter dalen.
Overnachting bij Quinta No Pinhal in Vila Nova de Poiares

Happiness is my bicycle and a sunny day

Overige informatie

Lijkt het je ook leuk om een weekje te fietsen in centraal Portugal? Dan heb ik nog wat aanvullende informatie voor je.

Fietsvakantie

Onze fietsvakantie inclusief bagagevervoer en huurfietsen werd verzorgd door Henny en Nicole van Quinta No Pinhal. Ze organiseren verschillende fiets- en wandelvakanties. Heb je geen zin om te wandelen of te fietsen? Geen probleem, je kunt ook alleen overnachten bij Quinta No Pinhal en overdag lekker luieren bij het zwembad of de omgeving verkennen.

De staat van de wegen

Tijdens deze fietsvakantie rijd je voornamelijk over gewone wegen want er zijn bijna nergens fietspaden. De wegen zijn goed onderhouden en rustig, het aantal auto’s dat we tegenkwamen was op één hand te tellen. We kregen de routebeschrijving op papier mee en gebruikten een app met gps coördinaten. Verdwalen is dus praktisch onmogelijk.

Hoe kom je in Vila Nova de Poiares

Met de auto:
Vanaf Amsterdam is het ongeveer 2000 kilometer rijden naar Vila Nova de Poiares.

Per vliegtuig:
Je kunt het beste naar Porto vliegen en hier een auto huren. Vanaf Porto is het ongeveer 2 uur rijden naar Vila Nova de Poiares.

Wat is de beste reistijd voor een fietsvakantie in Portugal

De beste reistijd voor een fietsvakantie in Portugal is het voorjaar of het najaar. In deze periode is de temperatuur aangenaam en het is rustig. De zomermaanden juli en augustus zijn eigenlijk te warm om te fietsen. We hebben deze reis in september gemaakt.

Verliefd op Obidos

Na een luierdag bij Quinta No Pinhal maken we een roadtrip van twee weken door Portugal. Één van de plekken die we aandoen is Obidos en ik ben op slag verliefd op dit middeleeuwse vestingstadje.

Obidos is gebouwd op een heuvel en volledig ommuurd. Binnen de stadsmuren vind je een doolhof van smalle straatjes geplaveid met kinderkopjes, witgekalkte huizen met oranje daken, steile trappetjes, fotogenieke doorkijkjes en gezellige winkeltjes en restaurantjes. Urenlang dwalen we hier rond en ik kan niet stoppen met fotograferen, Obidos wat ben je leuk. ❤️

Wat is er te zien en te doen in Obidos

Hierbij mijn tips voor een bezoek aan Obidos, wat mij betreft het allermooiste stadje van Portugal.

1. Wandel door de smalle straatjes van Obidos
    Obidos is een heerlijk stadje om op je gemak doorheen te slenteren. Wandel door de smalle straatjes, bewonder de witte huizen met de oranje daken en de gele en blauw geschilderde details en de balkons met kleurige bloemen. Obidos is ook een goede plek om souvenirs te kopen zoals Portugese aardewerk en keramiek, handgeweven textiel, sieraden, lokale wijn en olijfolie.
  2. Beklim de oude stadsmuur
    Obidos is volledig ommuurd en het is mogelijk om de oude stadsmuur te beklimmen. Vanaf de stadsmuur heb je een prachtig uitzicht over het stadje en de omgeving. Aanrader! Pas goed op waar je je voeten neerzet want het is hier best steil.
  3. Ginja d’Obidos
    Proef de wereldberoemde kersenlikeur Ginja d’Obidos die geserveerd wordt in eetbare chocolade kopjes.
  4. Igreja de Santa Maria
    Er zijn heel wat kerken in Obidos en één van de meest bijzondere is de Igreja de Santa Maria. Deze kerk is beroemd om de gotische architectuur en prachtige decoraties.
  5. Het kasteel van Obidos
    Het prachtige kasteel van Obidos dateert uit de 12e eeuw. Je kunt dit kasteel alleen aan de buitenkant bekijken want in het kasteel is nu een luxe hotel gevestigd.
  6. De Porta da Vila
    De Porta da Vila is de belangrijkste toegangspoort van de stad. Deze poort is versierd met traditionele Portugese tegels.
  7. Bezoek een Middeleeuws festival
    In de maand juli wordt het jaarlijks terugkerende festival Mercado Medival de Obidos georganiseerd. 2 weken lang waan je je in de Middeleeuwen. Deelnemers en bezoekers dragen middeleeuwse kostuums en er worden allerlei activiteiten, optredens en wedstrijden georganiseerd.
  8. Tempelierskasteel in Tomar
    Vanaf Tomar is het ongeveer een uur rijden naar Tomar. In deze historische stad was ooit de Orde van de Tempeliers gevestigd. Bezoek het fascinerende tempelierskasteel en het Klooster van de Christusridders.

Overige informatie

Beste reistijd

De beste reistijd voor Obidos is het voorjaar en het najaar. In deze periode heb je aangename temperaturen en is het rustig. De zomermaanden zijn warm en druk.

Hoe kom je in Obidos

Vanaf Schiphol gaan er dagelijks vluchten naar Porto of Lissabon. Vanaf Lissabon is het ongeveer een uur rijden naar Obidos.

Hoe lang heb je nodig voor Obidos

Vanuit Lissabon kun je een dagtrip maken naar Obidos maar het is leuker om er een paar dagen te verblijven. Ik zou 2 dagen adviseren. Ook in de omgeving is er namelijk genoeg te zien en te doen.

Hoteltip in Obidos

In het kasteel van Obidos is nu een luxe kasteelhotel gevestigd waar je kunt overnachten. Sommige kamers hebben stenen muren, kroonluchters en een hemelbed. Niet goedkoop maar wel een hele bijzondere ervaring. Vanaf het kasteel heb je een prachtig uitzicht over de stad.
Kasteelhotel Pousada Castela Obidos in hartje Obidos  Copyright foto: Pousada Castela Obidos

Portugal per huurauto

We hebben een auto gehuurd en een roadtrip door Portugal gemaakt. Op deze manier heb je alle vrijheid om het land in je eigen tempo te ontdekken.

Handige links

Als afsluiting nog een paar handige links om jouw reis naar Portugal te plannen.

Boekentips

Lonely Planet Portugal

Boekomschrijving van Bol.com:

Lonely Planet’s Portugal is our most comprehensive guide that extensively covers all the country has to offer, with recommendations for both popular and lesser-known experiences. Spend an evening in one of Lisbon’s many fado houses, discover stunning architecture in Porto and soak up the sun in the Algarve; all with your trusted travel companion.

ANWB Wereldreisgids Portugal

Boekomschrijving Bol.com:

De ANWB Wereldreisgids Portugal is een complete en praktische reisgids voor jouw droomvakantie door Portugal. Het land van schitterende kusten, levendige steden, aan traditie gehechte dorpen en ongerepte landschappen. Maar ook van grote steden vol bezienswaardigheden, zoals Lissabon met zijn paleizen van wit marmer, huizen met kleurige tegels, romantische uitkijkpunten en de zilver glanzende Taag. De uitgebreide reisgids Portugal telt meer dan 400 pagina’s boordevol hoogtepunten, originele tips, schitterende wandelroutes en alles over de achtergronden van land en volk. Daarnaast alle praktische informatie zoals openingstijden van musea, tips voor overnachtingen en vervoerstijden. Inclusief stadsplattegronden, overzichtskaarten en achterin een uitneembare kaart. Kortom: een onmisbare ANWB gids voor een geweldige rondreis door Portugal!

Capitool reisgids Portugal

Boekomschrijving van Bol.com:

Deze reisgids verdeelt Portugal in vijf regio’s: Lissabon, Midden-Portugal, Noord-Portugal, Zuid-Portugal en de Portugese eilanden. Slenter door de sfeervolle smalle straatjes van Alfama in Lissabon, ga eilandhoppen op de Azoren, proef port in de glooiende Dourovallei, relax op de gouden stranden van de Algarve of wandel over bloemeneiland Madeira; deze gids toont je de parels van Portugal.

Dankzij de prachtige fotografie waan je jezelf al op je bestemming
In het jaaroverzicht van Portugal vind je een selectie van festivals en evenementen door het jaar heen
Gedetailleerde plattegronden helpen je bij het vinden van de weg
Opengewerkte illustraties tonen het interieur van must sees, zoals Palácio Nacional de Sintra, Mosteiro dos Jerónimos en Mosteiro de Santa Maria da Vitória
Ontdek de beste restaurants, mooiste accommodaties en leukste winkels
Achter in de gids vind je onmisbare praktische informatie voor een ontspannen reis

Met Capitool Reisgidsen ben je verzekerd van een reisgids boordevol informatie, met duidelijke plattegronden, prachtige foto’s en illustraties en handige tips. Met de Capitooltips geniet je van de mooiste uitzichten, maak je de beste vakantiefoto’s en ontdek je de bijzonderste plekjes. Jouw mooiste reis begint hier!

Misschien vind je deze artikelen ook interessant

Essaouira en de Anti-Atlas

De magische Lofoten eilanden

Mischien vindt je deze artikelen ook leuk: