Zoek

Auteur van dit artikel
Inhoud

Een stukje geschiedenis

Het oorspronkelijke Keizerrijk Korea werd van 1910 tot 1945 bezet door Japan. Na de 2e Wereldoorlog werd Korea in tweeën gesplitst; Noord-Korea kwam in handen van de Sovjet-Unie en Zuid-Korea kwam onder gezag van de Verenigde Staten. Deze opsplitsing zou tijdelijk zijn en men streefde naar één verenigd Korea. In Noord-Korea kwam echter de communist Kim Il-sung aan de macht en Zuid-Korea kreeg een democratische leider.

In 1950 viel Noord-Korea onverwacht Zuid-Korea binnen en dit was het begin van de Koreaanse oorlog. Het communistische Noord-Korea werd gesteund door de Sovjet-Unie en China en Zuid-Korea door de Verenigde Naties. De oorlog legde beide landen in puin en in 3 jaar tijd vielen er meer dan 4 miljoen dodelijke slachtoffers. In 1953 werd er een wapenstilstand getekend maar officieel zijn Noord-Korea en Zuid-Korea nog steeds met elkaar in oorlog.

Demilitarized Zone

In 1953 werd ook de DMZ opgericht. De DMZ (Demilitarized Zone) is een bufferzone van 248 kilometer lang en 4 kilometer breed tussen Noord-Korea en Zuid-Korea. Een stuk niemandsland dat hermetisch is afgesloten met prikkeldraad en vol ligt met landmijnen. Aan beide kanten van de grens staan zwaarbewapende Noord-Koreaanse, Zuid-Koreaanse en Amerikaanse troepen klaar om zich te verdedigen tegen de vijand en nog altijd is dit één van de zwaarst bewaakte grenzen ter wereld.

Bizar genoeg is de DMZ ook één van de grootste toeristische attracties van Zuid-Korea en we besluiten de DMZ te bezoeken. Het is niet mogelijk om op eigen houtje naar de DMZ te gaan en daarom boeken we een georganiseerde dagtour vanuit Seoul. We hebben mazzel want de tours zijn pas een paar dagen geleden weer opgestart na bijna 3 jaar vanwege Covid-19.

De eerste stop: Imjingak

De volgende ochtend worden we om 07.00 uur opgehaald door een touringcar en maken we kennis met onze Koreaanse gids Eva. Na 1,5 uur rijden arriveren we bij het Imjingak park dat vlakbij de DMZ ligt. Eva gaat de formaliteiten regelen en wij bewonderen ondertussen de fraaie monumenten, gedenktekens en kunstwerken in het park. Ze weerspiegelen de tragedie van de oorlog en de hoop op vrede en hereniging van de beide Korea’s. Hierna gaan we naar de Freedom Bridge die Noord-Korea met Zuid-Korea verbindt. Tijdens de Koreaanse Oorlog werden hier gevangenen uitgewisseld en na het ondertekenen van de wapenstilstand staken duizenden soldaten deze brug over om terug te keren naar huis. Verder zien we een kapotgeschoten locomotief en restanten van een spoorlijn. De hekken naast de spoorlijn hangen vol met gekleurde linten ter herinnering aan Koreaanse families die door de oorlog uit elkaar zijn gerukt, een indrukwekkend gezicht.

Paju Imjingak Peace Gondola

Eva vertelt dat de autoriteiten ons toestemming hebben gegeven om de DMZ om 12.50 uur te betreden en dat betekent dat we ons nog 3 uur moeten vermaken. Om de tijd te doden gaat ons reisgezelschap naar een folkore museum maar wij hebben daar niet zoveel zin in en nemen vanaf Imjingak de kabelbaan naar een nabijgelegen heuveltop. Boven bekijken we het uitzicht over de omgeving en bezoeken we een interessant oorlogsmuseum.

Na de lunch is het eindelijk zover en na een laatste paspoortcontrole rijden we de échte DMZ binnen. We zien Zuid-Koreaanse en Amerikaanse militairen, legervoertuigen, wachttorens, wegblokkades, prikkeldraad en heel veel waarschuwingsborden voor mijnen.

3rd Infiltration tunnel

We stoppen bij de 3rd Infiltration tunnel. Deze ondergrondse tunnel is gegraven door Noord-Korea en was bedoeld voor een verrassingsaanval op Zuid-Korea. De tunnel is 1,6 kilometer lang, 73 meter diep en heeft een hoogte en breedte van +/- 2 meter. Dat is groot genoeg om in een uur tijd 30.000 soldaten naar de andere kant van de grens te brengen. De 3rd Infiltration tunnel werd in 1978 ontdekt en er zijn nog 3 soortgelijke tunnels gevonden.

We krijgen een korte documentaire te zien en hierna gaan we zelf de tunnel in. De tunnel is smal en laag en de hele tijd lopen we gebukt om te voorkomen dat we ons hoofd stoten. Ook is het koud, vochtig en donker in de tunnel en ik ben dan ook blij als we weer veilig boven de grond staan.

Dora Observatory

Onze volgende stop is Dora Observatory, een observatiepost met één van de beste uitzichten op Noord-Korea. We turen door grote verrekijkers en zien een wachttoren waar 2 soldaten op de uitkijk staan, een industrieel gebied en een Noord-Koreaans dorp. Eva vertelt dat het een propoganda dorp is en dat Noord-Korea op gezette tijden de lichten in de huizen aan laat gaan om de illusie te wekken dat hier mensen wonen. Bizar.

Joint Security Area

Helaas is het niet mogelijk om JSA (Joint Security Area) te bezoeken. JSA is de plek waar de wereldberoemde blauwe barakken staan en de enige plek binnen de DMZ waar Noord-Koreaanse en Zuid-Koreaanse soldaten letterlijk pal tegenover elkaar staan. Bij JSA werd ook de wapenstilstand getekend in 1953 en nog steeds vinden hier regelmatig onderhandelingen en diplomatieke ontmoetingen plaats tussen Noord-Korea, Zuid-Korea en andere landen. JSA is gesloten vanwege spanningen in de regio en Covid-19 en het is nog niet bekend wanneer er weer toeristen worden toegelaten.

Note: wij waren hier in April 2023

De tour eindigt bij een winkel waar souvenirs en Koreaanse specialiteiten worden verkocht en hierna rijden we terug naar Seoul. Het was een indrukwekkend en leerzaam bezoek aan een wel hele bizarre plek.

Tour naar de DMZ

We hebben onze dagtour in Seoul geboekt. We werden om 07.00 uur opgehaald bij ons hotel en rond 18.30 weer afgezet op een centraal punt in de stad. De tour was prima verzorgd en we hadden een vriendelijke Engelssprekende gids. Aanrader!

Boek hier jouw Dagtour DMZ

Hoteltip in Seoul

Ben je nog op zoek naar een hotel in Seoul? Dan kan ik dit uitstekende hotel  in de toeristenwijk Insadong aanraden. Dit hotel ligt op loopafstand van de Jogyesa tempel, het Changdeokgung paleis, het Gyeonbokgung paleis, Bukchon Hanok Village en een metrostation.

Boekentips

10 tips voor een bezoek aan Seoul

Mischien vindt je deze artikelen ook leuk: