Zoek

Auteur van dit artikel
Inhoud

Herinneringen aan Tibet

Mijn reis naar Tibet van 2007 is nog altijd één van de mooiste én zwaarste reizen die ik ooit heb gemaakt. Mooi vanwege de adembenemende landschappen, de Tibetaanse cultuur en de ongelofelijk lieve Tibetaanse bevolking. Zwaar vanwege de hoogte, de primitieve omstandigheden en de schrijnende situatie in Tibet. De Tibetaanse bevolking wordt onderdrukt door China en dat was duidelijk voelbaar en zichtbaar. Terug in Nederland had ik daar moeite mee en ik was vaker met Tibet bezig dan goed voor me was. Later heb ik in Ladakh gezien hoe mooi het is wanneer het Tibetaans Boeddhisme in vrijheid wordt beoefend maar nog steeds gaat de Tibetaanse zaak me aan het hart. Als we tijdens onze lange Azië reis in Pokhara (Nepal) zijn besluiten we 2 Tibetaanse vluchtelingenkampen te bezoeken.

Bezoek aan Tibetaanse nederzetting Tashi Ling

We stappen op onze gehuurde mountainbikes en rijden in een half uurtje naar de eerste nederzetting Tashi Ling. Tashi Ling werd in 1962 opgericht door de UNHCR en momenteel wonen hier +/- 500 Tibetanen. We maken een wandeling door het dorp en bekijken de witgepleisterde huizen, een klein klooster, een stupa, een school, een tapijtfabriek en een museum. Veel Tibetanen verkopen souvenirs om in hun levensonderhoud te voorzien en ik koop een armbandje bij een vriendelijke verkoopster. Ze begint te stralen als ze hoort dat we in Tibet zijn geweest, het is haar grote droom om ooit terug te keren naar haar geboorteland. Als we naar onze fietsen teruglopen worden we van alle kanten nageroepen door Tibetanen die ons wat willen slijten en ik krijg er een verdrietig gevoel van. Deze mensen leven hier in relatieve vrijheid maar toch is het erg moeilijk om een nieuw leven op te bouwen in Nepal.

Pema Tsal Sakya Monastic Institute

Na ons bezoek aan Tashi Ling fietsen we naar de tweede nederzetting Tashi Palkhel. De weg ernaartoe is erg slecht en stoffig en ietwat smoezelig arriveren we bij het Pema Tsal Sakya Monastic Institute. We verruilen onze fietskleding voor normale kleding en wandelen naar het klooster. De toegangspoort is gesloten en er hangt een bordje met de tekst “visit day saturday only”. Vandaag is het echter zondag in plaats van zaterdag, nee toch, hebben we dat hele eind voor niets gefietst….

Net als we willen omkeren komt er een jongen naar ons toe gelopen. Hij stelt zichzelf voor als Tashi en vraagt waar we vandaan komen en of we het klooster willen bezoeken. Ja, dat was eigenlijk wel de bedoeling. Zondag is normaliter een vrije dag voor de monniken maar Tashi regelt dat de poort geopend wordt en we een uitgebreide rondleiding krijgen. We bewonderen de tempels, de gebedshal en de fraaie muurschilderingen en komen er nu pas achter dat dit een heel ander klooster is dan we oorspronkelijk van plan waren te bezoeken.

De lekkerste cappuccino van Nepal

Tashi vertelt dat hij als kleine jongen vanuit de afgelegen Nepalese regio Mustang in dit klooster terechtgekomen is en hier een opleiding tot monnik heeft gevolgd. Een paar jaar geleden besloot hij het klooster te verlaten omdat hij zijn leven een andere invulling wilde geven. Een dappere beslissing. Hij werkte een poosje in een restaurant in Pokhara maar kreeg heimwee en keerde terug naar het klooster. Niet als monnik, hij begon slechts 3 weken geleden een kleine cafetaria pal naast het klooster waar hij dranken en versnaperingen aan bezoekers verkoopt. We zijn de eerste toeristen die het Pema Tsal Sakya Monastic Institute bezoeken sinds COVID-19 en de allereerste klanten van zijn splinternieuwe cafetaria. Dat moet gevierd worden! Tashi maakt cappuccino voor ons en lacht verlegen als we hem vertellen dat dit de lekkerste cappuccino is die we tot nu toe hebben gedronken in Nepal en dat is niet eens gelogen. Tashi verklapt ons zijn “geheim”, hij heeft zojuist verse melk gehaald bij de boerderij naast het klooster. Aha, daar ging hij dus naartoe.

Een dag uit het leven van een monnik

We raken in gesprek met 2 jonge monniken die ons vertellen hoe hun leven in het klooster eruit ziet. De dag begint al vroeg en verloopt volgens een strak schema. Om 05.30 uur opstaan, om 06.00 uur ochtendgebed, om 07.00 uur ontbijt. De rest van de ochtend en middag is volledig gewijd aan hun studie. Ze krijgen onderricht in het Tibetaans Boeddhisme, Engels, Wiskunde, Nepalees en Sociale Wetenschappen. Om 19.00 uur wordt er een vegetarische maaltijd geserveerd en om 21.00 uur gaan ze naar bed om de volgende ochtend weer vroeg op te staan. Dit strakke schema helpt om discipline te leren en te trainen. Ik heb respect voor de monniken en hun leefwijze!

We maken een aantal foto’s van de monniken en als dank voor deze “fotoshoot” trakteren we hen op warme chocolademelk in het cafetaria van Tashi. Ze glunderen van genot, het is een echte traktatie want normaliter drinken ze alleen maar Tibetaanse (boter) thee.

Afscheid van Tashi

Hierna nemen we afscheid van Tashi. Hij blijft zwaaien totdat we volledig uit het zicht verdwenen zijn. Het is inmiddels begonnen met schemeren en we fietsen terug naar ons hotel in Pokhara. En dat 2e Tibetaanse dorp en klooster? Dat hebben we nooit gezien maar het zijn juist dit soort spontane ontmoetingen wat reizen zo bijzonder voor ons maakt.❤️

Note: Later in de week zijn we nog een keer bij Tashi op bezoek geweest en anno 2024 hebben we nog steeds contact. Hij vindt het erg leuk om gasten in zijn cafetaria te ontvangen en zijn Engels te oefenen. Ben je in Pokhara, bezoek dan zeker even dit mooie klooster en proef de lekkerste cappuccino van Nepal! En doe Tashi vooral de groeten van Jan en Petra. 😉

Bezoek een Tibetaans vluchtelingenkamp in Pokhara

In Nepal leven +/-  20.000 Tibetaanse vluchtelingen in 12 vluchtelingenkampen verspreid over het hele land. Nabij Pokhara liggen 4 Tibetaanse vluchtelingenkampen; Tashi Ling, Tashi Palkhel, Jampaling en Paljorling. De meest toegankelijke kampen zijn Tashi Ling en Tashi Palkhel. Tashi Ling ligt ongeveer 6 kilometer ten zuidwesten van Pokhara en is één van de grootste nederzettingen. Je kunt Tashi Ling per taxi of fiets bereiken. Een andere optie is om mee te gaan met een georganiseerde dagtour. Je bezoekt dan meerdere nederzettingen en je hebt de mogelijkheid om een gebedsdienst bij te wonen, een bijzondere ervaring.

Adresgegevens Pema Tsal Sakya Monastic Institute

Het Pema Tsal Sakya Monastic Institute ligt ongeveer 10 kilometer vanaf Pokhara en is normaliter alleen op zaterdag geopend voor bezoekers.

Adresgegevens:
Pema Tsal Sakya Monastic Institute
Pokhara 33700, Nepal
Telefoonnummer:+977 61 401 209

Hoteltip Pokhara

Ben je op zoek naar een goed hotel in Pokhara? Dan kan ik Hotel Karuna aanraden. Dit hotel is rustig gelegen in het centrum van Pokhara op loopafstand van het Phewa meer. Mooie ruime en schone kamers, een dakterras en heel vriendelijk personeel.

Boekentips

Stoepa’s en manistenen

Achterflap tekst van Stoepa’s en manistenen

Stoepa’s en manistenen is een praktische gids voor iedereen die geïnteresseerd is in de wonderlijke wereld van het Tibetaans boeddhisme. Het boek is bijzonder geschikt voor eenieder die naar landen in en rond de Himalaya wil reizen en zich wil verdiepen in het aldaar beleden boeddhisme. Boeddhistische elementen in het landschap, zoals stoepa’s, gebedsmolens en manistenen, worden uitgebreid beschreven en hun betekenis en symboliek worden toegelicht. De verschillende soorten boeddha’s, waarvan beelden en schilderingen in kloosters en tempels voorkomen, worden behandeld en beschreven in hun uiterlijk en attributen, zodat je ze van elkaar kunt onderscheiden en kunt herkennen. Ook de boeddhistische leer komt aan bod. Naast de belangrijkste leringen worden het leven van de Boeddha en de verschillende boeddhistische stromingen behandeld. Hierdoor vallen de eerder beschreven elementen en boeddha’s op hun plek en wordt alles één geheel. Het boek is prachtig geïllustreerd met foto’s en tekeningen en blinkt uit door zijn heldere en duidelijke uitleg. Handig om mee te nemen op reis en om in de tempels de verschillende boeddha’s met elkaar te vergelijken.

Lonely Planet Nepal

Achterflap tekst van Lonely Planet Nepal

Lonely Planet’s Nepal is our most comprehensive guide that extensively covers all the country has to offer, with recommendations for both popular and lesser-known experiences. Explore the temples of Kathmandu, search for tigers in Chitwan National Park, and trek in the shadow of some of the highest mountains; all with your trusted travel companion.

Trotter Nepal

Achterflap tekst van Trotter Nepal

• Het echte verhaal achter de klassieke trekpleisters
  • Tips om de verborgen parels buiten de platgetreden paden te verkennen
  • Verrassende anekdotes en topervaringen van Trotter
  • Honderden budgetvriendelijke en uitgeteste horeca-adressen
  • Kaarten en plattegronden waarop je al onze adressen terugvindt

Misschien vind je deze artikelen ook leuk

Paragliding in Nepal: magic happens outside your comfort zone

Verliefd op de Terai, de tropische laagvlakte van Nepal

Ladakh, het land van de hoge passen

Mischien vindt je deze artikelen ook leuk: